E9f7b50f 4088 4b53 9af5 f89ebe4b21be

Zašto je priča o brendu (brand story) važna za uspjeh?

16.03.2021.

Prije nego što vaša tvrtka krene, on živi samo u vašoj glavi. Potencijalni klijenti ili investitori ne znaju tko ste i nije ih briga, osim ako im ne možete dobro prikazati svoju vrijednost.

Tu na scenu dolazi osmišljavanje sjajne priče o brendu (brand story). Ona nije presudna za uspjeh, ali će vam dobra brend priča uvelike olakšati život, razvoj i poslovanje.

Bez obzira u kojoj ste vrsti poslovanja ili industriji vaša priča o brendu trebala bi odražavati "zašto" iza vašeg poslovanja i pokazati što vas čini jedinstvenim (za bolje razumijevanje pogledajte Ted predavanje „Start with why“ Simona Sineka).

Odlična priča o brendu nije priča o povijesti vaše tvrtke. Ne odnosi se na slogan, logotip, kampanju na društvenim mrežama ili odličan web. Da biste se kliknuli sa svojom ciljanom publikom, potrebna vam je uvjerljiva brand priča koja je u skladu s njihovim vrijednostima, uvjerenjima, željama i potrebama; ona koji ih tjera da navale na priliku da se uključe i kupe od vas.

Zašto je brend priča važna?

Brend priča definira identitet vaše tvrtke i glavni razlog vašeg postojanja. Ona je osnova vaše marketinške strategije.

Kada se ispravno osmisli, ona pomaže kod:

-          Razlikovanja od konkurencije

-          Izgradnje prepoznatljivosti brenda

-          Dobivanja povjerenja kupaca i investitora

-          Povećanja lojalnosti

-          Lakšeg rasta poslovanja u budućnosti

Kupci i investitori ne kupuju/ulažu u vaš proizvod, oni vjeruju u priču koju im pričate – kako će vaš brend poboljšati svijet. Dobra brand priča je osnova za osiguravanje podrške, investicija, entuzijazma i uspjeha.

 

Imamo li koji primjer uspješnih brend priča? Naravno.

BEATS by Dr. Dre

Beats kaže da vraća energiju, emociju i uzbuđenje studijske reprodukcije u iskustvo slušanja za sve, te je uveo novu generaciju proizvoda vrhunskog zvuka. Koliko su bili uspješni pokazuje i činjenica da ih je kupio Apple.

WARBY PARKER

Warby Parker je osnovan kako bi se uhvatilo u koštac s problemom skupih naočala nakon što je jedan od osnivača izgubio naočale na putovanju i nije si mogao priuštiti zamjenu kao student. Osim što koriste ekološke materijale, surađuju s neprofitnim organizacijama i za svaki prodani par naočala doniraju jedan par osobama koje si ih ne mogu priuštiti.

 

I jedan domaći primjer:

MIRET

Izdržljive i udobne unisex tenisice koje ne ostavljaju toksičnu ostavštinu sljedećim generacijama koje će hodati Zemljom. Domaći brend ekoloških tenisica s 97% prirodnih sastojaka, koje se nakon nošenja 100% mogu reciklirati.

 

Kada kreirati brend priču?

Počnite raditi na svojoj brend priči što ranije, čim identificirate ključne prednosti i jedinstvenost vašeg proizvoda. Možete ga napisati sami ili uz doprinos svojih suosnivača i članova tima. Bilo da imate samo flipchart ploču ili partnersku agenciju za marketing koja radi na vašoj priči, komunicirajte što je sažetije moguće.

Što je potrebno za osmišljavanje odlične brend priče?

1. Razlog vašeg postojanja (why)

Potrebna vam je snažna i jasna svrha zašto postojite. Budite konkretni oko toga koji specifičan problem rješavate, otkrijte pravi jaz između onoga što vaši kupci imaju danas i onoga što će željeti/trebati sutra. Vaša misija je ostvariti tu svrhu, premostiti jaz, pružiti im njihovo bolje sutra.

Primjer jednostavnog template-a za vašu misiju:

"Naša misija je [unesite vašu svrhu]. Ostvarit ćemo to [unesite vašu strategiju]."

Primjeri dobrih misija:

„Transport pouzdan poput tekuće vode, svuda za sve. Osnovan 2009. i poslujući u 63 zemlje, Uber povezuje putnike s vozačima putem svoje aplikacije, omogućavajući ljudima da naruče i plate vožnju online.“ UBER

„Pomagati ljudima da otkriju što vole i što ih inspirira, kako bi to krenuli raditi u stvarnom životu. Cilj Pinteresta je inspirirati milijune ljudi kako bi bili kreativniji, svaki dan.“ PINTEREST

„Naša misija je maksimalno olakšati poslodavcima brigu o zaposlenicima. Zenefits pomaže svojim klijentima upravljati svim aspektima ljudskih potencijala – plaća, beneficija, usklađenosti, pravnih pitanja – sve online i na jednom ekranu.“ ZENEFIS

„ Naša misija je osnažiti i inspirirati vas da živite zdravijim, aktivnijim životom. Dizajniramo proizvode i iskustva koja se neprimjetno uklapaju u vaš život kako biste mogli ostvariti svoje zdravstvene i fitness ciljeve, kakvi god oni bili.“ FITBIT

 

2. Dobar proizvod

Koji problem rješava vaš proizvod? Ključ za izgradnju jedinstvene brand priče je prvo definirati rezultate koje želite da vaši klijenti imaju. Zašto bi itko trebao brinuti o tom problemu i zašto prethodna rješenja nisu funkcionirala?

Kakve osjećaje budi vaš proizvod? Možete li opisati emocionalni utjecaj vašeg proizvoda na način da je blizak vašim idealnim klijentima? Kako će se osjećati kada kupe vaš proizvod, koriste ga ili razmišljaju o njemu? Što bi rekli svojim prijateljima o tome? Opišite što želite da vaši klijenti osjećaju - a zatim isporučite to iskustvo.

Po čemu se vaš proizvod razlikuje od konkurencije? Po čemu se na smislen način ističete od drugih? Je li to atribut proizvoda, vaša marketinška strategija ili vaš stav? Po čemu ste drugačiji?

 

3. Vaše ciljano tržište

Tko su vaši idealni kupci? Počnite sa svojom ciljanom publikom - ljudima koji trebaju ono što nudite i spremni su platiti za to. Odredite njihovu demografiju (lokacija, industrija, uloga itd.), psihografiju (vrijednosti, ciljeve, interese) i ponašanja.

Koje su njihove bolne točke? S kojim se problemima vaši klijenti bore? Što žele više u svojim životima? Kako će im vaš proizvod ili usluga pomoći u komunikaciji, osjećaju, povezivanju ili boljem rješavanju stvari? Što je na kocki ako vaš idealni kupac ne kupi vaš proizvod? Koji je najgori scenarij za njih?

Ne zaboravite da su u ovoj fazi vaši idealni kupci "izmišljeni" (proto personas) dok ih ne pronađete (tada će biti buyer personas).

Važno je uvijek imati na umu da je vaš brand obećanje. Ako ne možete ispuniti svoje obećanje, nećete privući prave kupce ili izgraditi održivo poslovanje.

A ako ne možete artikulirati razmjere problema i način na koji ga vaš proizvod rješava, vrijeme je da razmislite o drugom proizvodu, tržištu ili problemu.

 

4. Vaša organizacijska kultura

Koja je priča vaše tvrtke?

Definirajte priču o podrijetlu vaše tvrtke - odakle je došla, koje je prepreke i navike morala prevladati, kako se razvila i kamo želi ići. Tko ste vi i što cijenite? Ovo je više od biografije osnivačkog tima. Radi se o vašim vrijednostima, vašem timu, vašim uvjerenjima i kulturi koju ste stvorili.

U što vjerujete? Što vas motivira? Koje su vaše ključne vrijednosti? Ovdje se radi ne samo o onome što govorite, već i kako se ponašate.

Kako vaše poslovanje poboljšava svijet i kakav utjecaj želite imati na društvo? Bez obzira na to koliko je velik ili mali problem, pobrinite se da svi interno znaju odgovore i predstavljaju brand u skladu s tim.

Koji su vaši ciljevi? Koji su vaši dugoročni ciljevi? Što želite postići za 5-10 godina?

Kako je raditi kod vas? To je dio koji potencijalnim kandidatima za zapošljavanje govori kako je raditi u vašoj tvrtki. Želite biti iskreni o svojoj kulturi i jasno dati do znanja da je to dobro mjesto za rad.

 

Kada ste dobro promislili o ovim stavkama, vrijeme je da prionete na pisanje svoje brend priče.

 

Kako kreirati brend priču?

 

Budite autentični - odlična priča o brendu mora biti autentična za vaše poslovanje. Ispričajte priču vlastitim riječima o tome zašto bi kupci trebali biti zainteresirani za problem koji rješavate. Uključite emocije i empatiju.

 

Pokažite osobnost - svakako pokažite svoju osobnost prilikom izrade priče o brendu. Vi ste vaša priča i ona je zanimljiva koliko i vi. Vaša publika želi se povezati s vama na osobnoj razini, stoga ih povedite na putovanje očima vašeg brenda. Što se bolje mogu povezati s vama, to je jača emocionalna povezanost i lojalnost brendu koju ćete izgraditi sa svojom ciljanom publikom.

 

Ispričajte priču - uvjerljiva priča o brendu sastavljena je od tri dijela: problema, rješenja i rezultata. Započnete s ocrtavanjem problema koji postoji, zatim uvođenjem rješenja i konačnom slikom bolje budućnosti koju ćete donijeti ljudskim životima (rezultat). S time će se lakše povezati od pukog razgovora o značajkama i funkcijama vašeg proizvoda.

 

Svaka ozbiljna tvrtka treba priču o brendu.

No, nejasna i neizvjesna priča o brendu, gora je od nikakve.

Kao i sve priče, morate početi s osnovama: za što se zalažete i izazovom koji rješavate. Ostali detalji uključuju kako se razlikujete od konkurenata, što vaš proizvod čini jedinstvenim i gdje planirate ići dalje. Što je vaša priča konkretnija i jasnije definirana, veća je vjerojatnost da će potencijalni potrošači vjerovati u vaš brend i djelovati prema tom uvjerenju. A onda vam je samo nebo granica.

 

Ako ste zapeli u izradi svoje snažne priče o brendu, javite nam se. Obožavamo osmišljavati jednostavne i smislene strategije! I priče! 😊