B4ed8077 35df 4862 91e8 c41d62ad270a

Zašto svi pričaju o OKR metodi?

05.05.2021.

Koliko puta se je dogodilo u vašoj organizaciji  da se mjesecima detaljno radi na nekom novom projektu ili poboljšanju i nakon puno truda utrošenih na osmišljavanje sve ostane samo na ideji? Bez realizacije. Ili se krene i zapne. Previše?

Donosimo vam prijedlog kako postići da se sve zamišljene ideje i ciljevi ostvare.

 

Kako osigurati da projekt ili ideja stvarno bude implementirana i donese rezultate?

Kalifornijska studija pokazala je da prijatelji koji su zapisali svoje ciljeve i podijelili svoj napredak s drugim prijateljima na tjednoj bazi, imaju 43 posto veću vjerojatnost da će postići svoje ciljeve. Isto se može primijeniti i na organizaciju.

Jedan od načina da se istrgnete iz niza projekata koji se ne realiziraju i ne dovode do željenih rezultata je korištenje OKR- a kao metode mjerenja uspjeha.

OKR je skraćenica od „Objectives and key results (OKR)“, odnosno ciljevi i ključni rezultati.

OKR je okvir za definiranje jasnih ciljeva, kojima pratite ishod.

Cilj ili Objective (O u OKR) je smjer ili područje fokusa za jedan kvartal.

Ciljevi bi trebali potaknuti rast, promjenu ili inovacije u vašoj tvrtki ili timu. Oni bi trebali biti motivacijski, pružati vodstvo i biti jasni.

Ciljevi ne bi smjeli imati brojeve u sebi – za to služe ključni rezultati (KR u OKR). Ciljevi često započinju s glagolom, npr. poboljšati dijeljenje znanja među timovima.

Ključni rezultati ili Key Results (KR) mjere realno ostvarenje vaših ciljeva. Govore jeste li ih ostvarili ili ne. Oni trebaju biti mjerljivi, stoga ako nemate brojku onda to nije ključni rezultat. Morate biti u mogućnosti na tjednoj bazi unijeti napredak i vidjeti jeste li na dobrom putu. Ključni rezultati ne smiju biti binarni (da imaju samo dva moguća ishoda) i ne smiju biti KPI-evi.

Strateški ciljevi na korporativnoj razini ne mogu ulaziti u OKR. Zašto?

Strateški ciljevi tvrtke pružaju smjer i omogućavaju usklađivanje za sve timove u vašoj tvrtki (čak i kad neki odjel ima samo jednu osobu). Oni osiguravaju da OKR-ovi koje vaši timovi osmisle idu u istom smjeru (prema glavnim ciljevima vaše tvrtke).

Ideja je da timovi sa svojim OKR-vima pomažu u ostvarivanju zajedničkih tvrtkinih ciljeva.

Kako se određuju OKR-ovi?

Prilikom timskog određivanja OKR-ova razmislite o strateškim ciljevima tvrtke i kako vaš tim može pomoći u ostvarenju tog cilja. Npr. jedan od strateških ciljeva tvrtke je postati lider u podršci klijentima, najbolji na tržištu kada je u pitanju Customer Service.

Tada se zapitate:

  • Što možemo osmisliti, stvoriti, poboljšati ili popraviti da ostvarimo taj cilj?
  • Koji problem je prvi koji trebamo riješiti?

Timskim radom unutar odjela složite se o 2-3 cilja koja su realistična za ostvarenje u sljedećem kvartalu.

Zatim osmislite 3-5 mjerljiva rezultata koja će dokazati svima u tvrtki za ste ostvarili svoje ciljeve.

 

Primjer OKR-a

Jedan od mogućih kvartalnih OKR-a za ostvarenje cilja da postanemo najbolji u Customer Service-u na tržištu je:

O – Istražiti mogućnosti za poboljšanja zadovoljstva kupaca

KR-1: Dobiti 500 odgovora na naš upitnik o zadovoljstvu kupaca

KR-2: Napraviti 30 telefonskih intervjua s našim najboljim kupcima

KR-3: Napraviti 10 telefonskih intervjua s našim najnovijim kupcima

KR-4: Prezentirati akcijski plan s 10 poboljšanja za sljedeći kvartal

Svaki odjel ili tim unutar tvrtke treba postaviti svoje ciljeve (koji su svi u skladu s organizacijskim ciljevima) i kvartalno ih mijenjati, dorađivati, procjenjivati.

OKR je prilagodljiv i može se promijeniti kako bi vam pomogao da se usredotočite na ono što je sada stvarno važno.

A kada ste uspjeli?

Preporučuje se da ciljana stopa uspješnosti za KR-ove bude 70%, a ne 100% kao kod KPI-eva.

70% je stopa koja je motivirajuća za postizanje konkretnih ciljeva i koja treba potaknuti zaposlenike na akciju.

 

Pratimo KPI.  Zašto OKR, a ne KPI? Ili oboje?

Većina postojećih KPI-ja samo su stvari koje trebate nadzirati i bit će dio vaše „nadzorne ploče“. Redovito ćete ih pratiti, ali sve dok ostanu unutar određenih pragova (ako ih ostvarujete), nećete brinuti o njima.

Primjeri KPI-eva za praćenje zadovoljstva kupaca mogu biti:

·         Broj pritužbi

·         Omjer riješenih vs. neriješenih pritužbi

·         Net promoter score

·         Zadovoljstvo korisnika

 

Dakle pratite ih, gledate promjene, reagirate na negativne rezultate, no s njima samo provjeravate ide li posao dobro ili ne.

OKR-ovi služe za pokretanje napretka u tvrtki, inovacija, promjene strateških smjerova, kod razvijanja novih proizvoda, izlaska na novo tržište, promjene u poruci brenda, privlačenju bolji zaposlenika i sl. Iz tog razloga su vrlo popularni kod startup-ova i inovativnih timova u IT sektoru. No, odličan su alat za sve tvrtke koje žele još bolje.

OKR je nevjerojatno jednostavna metoda koju svatko u tvrtki može koristiti.

Ukoliko se želite više informirati o OKR metodi, predlažemo knjigu od Johna Doerra „Measure what matters“.

Mi u Razumu koristimo i predlažemo našim klijentima praćenje OKR-a. Jer nam je strateški pristup i uspjeh projekata naših klijenata vrlo važan!

Javite nam se ako trebate pomoć da podignete tvrtku na novu razinu.