B0690f56 ca4d 493b 9dd1 79efe43f806c

Sve po starom ili kako (ne)uspješno ignorirati potrebu za promjenama

08.10.2020.

Velika kriza uzrokovana korona virusom dovela je poslovni svijet ponovno pred velike izazove i potrebe za promjenom. No, nakon omogućavanja postepenog vraćanja poslovanja na otvoreno tržište zanimljivo je koliko je puno tvrtki, unatoč svim savjetima o potrebi za novim prilagodbama, nastavilo raditi po starom konceptu ili eventualno pokušalo prilagoditi poslovanje i zapelo u klišeju digitalne transformacije. Razlozi za manjak želje za promjenama su dvojaki: s jedne strane želja za brzom zaradom kako bi se što brže prikupila sredstva na bilo koji način, a s druge strane ne postojanje strategije koja jasno ukazuje na daljnje korake poslovanja.

To podsjeća na priču o novom autu sa samo jednim „malim felerom“. Taj izniman i kvalitetni auto posjeduje volan koji se ne može okretati u smjerove koje želimo. Moguće ga je voziti samo ravno. Realno je moguće voziti takav auto, no vrlo kratko i naravno bez konačnog postizanja cilja. U primjeru s autom rijetki bi se odvažili na takvu suludu avanturu, ali u poslovanju (vođenju tvrtki) veliki broj njih radi upravo sličnu stvar. Odabiru sljedeće korake po inerciji, vozeći samo ravno pa do kad izdrže, bez vizije kako sutra.

U poplavi članaka, seminara i podcasta na temu poslovanja u vrijeme recesije, rijetki donose stvarnu dodanu vrijednost, jer uglavnom samo govore da je promjena potrebna. Osvježenje donosi IMD Business school sa svojim seminarom „Corporate strategies in Economic Downturns“ koji daje jasne smjernice za poslovanje u vrijeme velikih izazova bazirane na velikom istraživanju tvrtki nakon prošle recesije. Tko govore o dva pristupa u vrijeme recesije – defenzivni i ofenzivni pristup, koji su primjenjivi posebno u današnje vrijeme.

Defenzivni pristup pokušava smanjiti ili izbjeći gubitke, a podrazumijeva pojačanje operativne efikasnosti i/ili smanjenje zaposlenika, dok je ofenzivni pristup fokusiran na unapređenje proizvoda/imovine i razvoj tržišta.

Kada pogledamo tvrtke oko sebe najviše se susrećemo s defenzivnim pristupom smanjivanja broja zaposlenika u vrijeme krize, jer je to kratkoročno najjednostavniji način pokušaja opstanka tvrtki od strane vlasnika ili menadžmenta. Značajno je učestaliji i od pronalaska bolje operativne efikasnosti, za koju ipak treba malo više vremena i posvećenosti.

No, imajte na umu kako je smanjenje broja zaposlenika najgori način spašavanja poslovanja i on bi trebao biti posljednja opcija kada su druge mogućnosti već isprobane ili isključene, jer dugoročne posljedice su velike, i na produktivnost zaposlenika, ali i imidž tvrtke i dugoročnu konkurentnost.

Ofenzivni pristupi su puno radikalniji, hrabriji, imaju stratešku viziju i okreću se prema traženju novih varijanti izvan sadašnjih kapaciteta.

Primjera radi, ulaganje u proizvod ili imovinu obuhvaća aktivnosti kao što su redizajn proizvoda, djelomična ili potpuna promjena proizvoda, istraživanje kupčevih potreba, preferencija i očekivanja te modificiranje proizvoda, jačanje distribucijskih kanala, poboljšanje proizvodne linije ili ulaganje u marketinšku strategiju.

S druge strane, razvoj tržišta podrazumijeva pomno promatrati nove tehnološke razvoje radi predviđanja stanja sektora i proizvoda, nastojati postaviti i nametnuti industrijske standarde, biti pokretač promjena, prisiliti konkurente da slijede vaše korake i utjecati na pravila igre tržišta, pronalaziti moguća nova tržišta te moguća spajanja/pripajanja s drugim akterima na tržištu radi novih prilika.

 

I koji pristup je bolji?

Istraživanje predstavljeno na seminaru, koje je analiziralo nekoliko tisuća tvrtki nakon recesije koja je uslijedila 2008. godine, pokazalo je da je najučinkovitiji pristup za postizanje najboljih rezultata kombinacija defenzivnog i ofenzivnog pristupa, takozvano hibridno progresivno poslovanje

Taj pristup uključuje povećanje operativne efikasnosti, ulaganje u svoj proizvod/imovinu i razvoj tržišta. Utvrđeno je da je taj pristup dao najbolje financijske rezultate, ali pritom i zadovoljnije zaposlenike te razmjerno veći dugoročni uspjeh.

Najuspješnije tvrtke nisu išle na smanjivanje broja zaposlenika, već su se fokusirale isključivo na ostale pristupe. I bili su nagrađeni. Ne zaboravite, vaša tvrtka su vaši zaposlenici.

Zaključimo dakle, kako je ključno da se posvetite strateškom razmišljanju, iskoristite ovo vrijeme da potaknete inovacije svojih zaposlenika, pronađete nove načine poslovanja, izađete iz zone komfora i prestanete raditi „sve po starom“.

Jer kako bi veliki Albert Einstein rekao:

„Ludost je stalno raditi na isti način, a očekivati drugačiji rezultat“.

Seminar besplatno možete poslušati ovdje: Seminar Corporate strategies in Economic Downturns