E2229f86 e511 480d b358 44deae743eda

Treba li mi strateško savjetovanje – kratki vodič za tvrtke

01.04.2021.

Zamislite da ste direktor tvrtke koja proizvodi kozmetičke proizvode i na tržištu ste već nekoliko godina. Konkurencija na policama je sve veća, imate vrlo malu lojalnost kupaca i trošite velik dio svog budžeta na poticanje prodaje i marketing, a konkurencija je stalno na TV-u i web-u s reklamama, jer imaju značajno veći budžet. Niste sigurni trebate li uložiti u novi web, oglašavanje na Facebook-u ili promocije u trgovinama? Ili možda unajmiti influencera? Što stvarno kupci misle o vašem proizvodu? Na što se fokusirati?

Ako ste bili u sličnoj poslovnoj nedoumici, vjerojatno ste razmišljati potražiti savjet od poznanika ili dovesti nekoga tko vas može objektivno strateški savjetovati.

Strateški savjetnici su skupina profesionalaca koji analiziraju tvrtku i njezino tržište, kako bi se otkrilo jesu li određeni elementi čvrsto usklađeni i u skladu s poslovanjem. Elementi poput strateških smjernica, misije, vizije i vrijednosti, pozicioniranja na tržištu, ciljane publike, ciljeva i cijelog vrijednosnog lanca.

Strateški savjetnici obično imaju značajno znanje iz industrije i očekuje se da objektivno procijene poslovna pitanja na visokoj razini. Oni sveobuhvatno gledaju na specifične probleme s kojima se tvrtke bave i daju savjete o tome kako bi im trebali pristupiti.

U gore navedenom primjeru, strateg sa stručnim znanjem u strateškom marketingu mogao bi pomoći direktoru da odluči kako dalje. Bavili bi se pitanjima kao što su: tko je zapravo ciljna publika i koje probleme im rješavate, koje su posebnosti proizvoda, koji je najefikasniji način komunikacije s potencijalnim kupcima,  što radi konkurencija, kakva je prepoznatljivost brenda, koje su procjene razvoja kozmetičke industrije, isplativost novih kanala prodaje...

U najmanju ruku, ponudili bi određenu jasnoću i dali tvrtki više stavki za razmatranje.

 

Zašto koristiti strateško savjetovanje?

Zašto tvrtke trebaju vanjske stručnjake? Ne bi li menadžeri u tvrtkama trebali sami biti stručnjaci? Zar ne mogu s drugim zaposlenicima tvrtke riješiti probleme unutar tvrtke?  

Odgovor na sva ta pitanja uglavnom je stvar fokusa i nepristranosti.

Općenito, kada dovedete strateškog savjetnika, to je za neki fiksni vremenski period. Unutar tog perioda očekujete od njih da sve svoje vrijeme, trud i energiju posvete određenom problemu.

U gore navedenom primjeru strateški savjetnik bio bi usredotočen isključivo na pitanje efikasnosti marketinga i osmišljavanje sljedećih taktičkih koraka koji će biti u skladu sa strategijom. Menadžeri i zaposlenici u kompaniji to ne bi mogli, jer nemaju vremena biti fokusirani, uz sav operativni posao.  

Strateški savjetnici također nude smirenost i razumnost koja se ne može uvijek očekivati od ljudi unutar tvrtke. Odbori i menadžeri imaju osobne interese u svojim poslovima. Ti interesi često dolaze s pristranostima i predrasudama koje mogu pomutiti njihovu prosudbu o određenim pitanjima.

A strateški savjetnik donosi vanjsku perspektivu. Nije vezan osobnim interesom ili ulaganjem u kompaniju. Njegova prosudba bi trebala biti jasna i nepristrana. Na taj način menadžeri mogu dobiti mišljenje od izvora koji je oslobođen emocija i osobne osjetljivosti.

 

Kome je potrebno strateško savjetovanje?

Uobičajene vrste tvrtki koje koriste usluge strateškog savjetovanja obično izgledaju nešto poput ovih primjera:

·         Obiteljske tvrtke ili one koje su promijenile vlasnike

·         Tvrtke koje su rasle vrlo brzo

·         Tvrtke koje tek ulaze na tržište

·         Tvrtke kojima se tržište iznenada promijenilo, zbog, primjerice, nove tehnologije (često disruptivne inovacije) ili promjene ponašanja potrošača

·         Tvrtke koje stagniraju ili kontinuirano posluju sve slabije.

 

Ako tek počinjete s poslovanjem, idealno bi bilo krenuti sa strategijom. Na taj način ćete si uštediti mnogo novaca i vremena kasnije, a i početi ćete graditi brend odmah na početku.

Za tvrtke koje već duže posluju na tržištu, koji su znakovi da biste trebali razmisliti o strateškom savjetovanju?

 

1 – Stagnirate li s poslovanjem?

Naravno, jedno ili dva razdoblja pada prihoda, čak i uzastopnih, ne znači da biste trebali nazvati savjetnika. Vrlo je važno prvo analizirati ekonomski kontekst. Kakva je ekonomska situacija? Zarađuju li vaši konkurenti?

 

2- Gubite li tržišni udio?

Ovo je ozbiljniji signal, ali kao i sva ostala pitanja, nije jedino mjerilo. Odluku o kontaktiranju strateškog savjetnika trebali biste donijeti na temelju kombinacije svih navedenih pitanja.

 

3- Ima li tvrtka promjenu vodstva svake 1 do 2 godine?

Ako predsjednik uprave ili direktor nije u mogućnosti obnašati dužnost duže, to može biti znak da tvrtki nedostaje strateškog smjera.

 

4- Gubi li tvrtka kvalitetne menadžere i zaposlenike?

Ako menadžeri vjeruju u smjer u koji tvrtka ide i sviđa im se raditi za vas, bila bi im potrebno vrlo atraktivna ponuda kako bi razmislili o odlasku. Gubitak kvalitetnih ljudi  može biti znak da ne vjeruju u smjer u kojem stvari idu.

 

5- Je li proces donošenja strateških odluka konfliktan i kompliciran?

Naravno, strateške odluke se ne donose olako. Trzavice i nesuglasice su normalne. Ali ako je razina stresa i antagonizma previsoka, to može ukazivati na probleme sa strategijom.

 

6- Koristi li tvrtka bilo koju vrstu ankete o zadovoljstvu kupaca? I jesu li rezultati zadovoljavajući?

Koristite moderne tehnike za mjerenje zadovoljstva kupaca. Bez tih informacija stvari su već vrlo ozbiljne. Ako vaša tvrtka koristi moderna mjerenja zadovoljstva kupaca, a rezultati su loši, uzmite to svakako u obzir prilikom donošenja odluke.

 

ZAPAMTITE!

Kada ste intimno povezani s nečim, bilo da se radi o tvrtki, voljenoj osobi ili čak odjeći koju volimo, teško je reći kada je vrijeme za ispravljanje određenih stvari.

Nitko ne voli grditi voljeno dijete, prepoznati da je vaša omiljena odjeća potpuno izvan stila ili priznati sam sebi da ste došli pred poslovni zid. Stoga, ako želite da vaše dijete bude uspješno i da se ljudi ne smiju vašoj odjeći, najbolje je suočiti se s tom "barijerom".

 

Dakle, potražite savjet od iskusnih savjetnika za poslovnu strategiju kako biste prebrodili lošu poslovnu situaciju.

Vanjski pogled je uvijek od pomoći!

Razum vas čeka!