3c661e4f 7f50 4aff a57e 08547cd0e198

4 knjige o strategiji koje morate pročitati

02.01.2021.

Ukoliko ste zainteresirani za temu strategije poslovanja i pitate se gdje proširiti svoj interes, bez obzira jeste li menadžer unutar tvrtke ili vlasnik svoje tvrtke, čestitamo i, naravno imamo odlične prijedloge literature za Vas. Ako ste došli do zaključka da stihijsko obavljanje poslovanja uz stalno gašenje vatre više nije za Vas, nekoliko je knjiga za koje Vam neće biti žao utrošiti svoje vrijeme.

Iako postoji mnoštvo odličnih knjiga na temu strategije, izdvojili smo nekoliko za koje smatramo da su ključne.  

 

Jedna od najdražih nam je Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters (Autor Richard Rumelt) jer je ovo lako razumljivo štivo čak i za početnike. Autor vrlo jednostavno objašnjava kako otkriti najčešće pogreške pri slaganju strategije te nudi primjere i praktične savjete za njeno efektivno postavljanje. Također, opominje da se ne radi najčešća greška – strategija nisu ambiciozni ciljevi, vizije i slogani. Svaka dobra strategija ima važne osnovne temelje: dijagnoza sadašnjeg stanja, određen smjer u kojem se ide i set akcija koje proizlaze iz nje. Dobra strategija maksimalizira vašu kompetitivnu prednost pred konkurencijom i maksimalizira vaše resurse.

"Jezgra strategije sadrži tri elementa: dijagnozu, politiku vođenja i usklađeno djelovanje." Richard Rumelt, Good Strategy/Bad Strategy: The Difference and Why It Matters

Druga izvrsna knjiga je i Playing to Win: How Strategy Really Works (Autori A.G. Lafley and Roger L. Martin)

Ova knjiga pomaže voditeljima tvrtki odlučiti kako provoditi svakodnevne zadatke u skladu s postavljenim strateškim ciljevima, odnosno fokusirati se gdje „igrati“ i kako „pobijediti“. Autor je razradio pet vrlo jednostavnih pojašnjenja kako navigirati između pet strateških izbora uz puno primjera kako ih aplicirati.

“Strategija ne smije biti tajanstvena. Konceptualno, ona je vrlo jednostavna. Zahtijeva jasno razmišljanje, stvarnu kreativnost, hrabrost i osobno vodstvo.” A.G. Lafley, Playing to win: How strategy really works

Sljedeća odlična knjiga je Good to great  (Autor Jim Collins)

Autor polazi od dvije važne stvari koje razlikuju tvrtke koje su zakoračile od „dobre tvrtke“ do „super tvrtke“ . Prva i najvažnija stavka je odabir ljudi, a druga je disciplina ljudi, misli i akcija.

Većina ljudi smatra da je pravi put „posjesti“ ljude iz tvrtke i objasniti gdje idu kao tvrtka postavljanjem vizije i ciljeva. Autor ima drugi pristup – ne počinje s „gdje idemo“ nego s „kim“. Naći prave ljude, maknuti krive ljude i držati se discipline ljudi, misli i akcija. Ništa nije više motivirajuće nego biti dio pravog tima od kojeg se očekuje da izvede izvanredne rezultate.

“Izvanrednost nije funkcija okolnosti. Ispostavilo se da je izvanrednost uglavnom stvar svjesnog izbora i discipline." Jim Collins, Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't

I četvrta preporuka je Strateški menadžment: U potrazi za konkurentskom prednošću (Autor Arthur A. Thomson)

Ovaj „udžbenik“ od preko 600 stranica na prvu obeshrabruje svojom opsežnošću, no ovo je literatura na hrvatskom za one koji žele detaljnije uči u tematiku strateškog vođenja. Možda nije knjiga za prvo upoznavanje sa tematikom, ali je sigurno ona koju ćete nekoliko puta prelistavati i čitati. Nadahnjujući složena cjelina s većinom nabrojanih vrsta strategija koje možete koristiti ovisno o stanju tržišta i vašem položaju kao tvrtke u odnosu na konkurenciju, uz detaljnu prezentaciju konkretnih poslovnih slučajeva i primjera dobrih strategija.

 

Predlažemo još nekoliko iznimno zanimljivih knjiga za pročitati:

·       Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, Expanded Ed (autori W. Chan Kim & Renee Mauborgne);

·       Competative analysis, Techniques for Analyzing Industries and Competitors (autor Michael E. Porter) &

·       The 4 Disciplines of Execution: Achieving Your Wildly Important Goals, (autori Chris McChesney, Jim Huling, and Sean Covey).

 

Nakon što ih pročitate bit će Vam puno jasnija tema strateškog razmišljanja, ali i um pun informacija kojima je potrebno neko vrijeme da se slože. A tada kreće faza najpoznatija kao „znam da ništa ne znam“. Bez brige niste jedini. Tko god je barem malo zagrebao u temu strategije poslovanja pitao se da li da nastavi čitati, kako da krene dalje, ovome nema kraja, koju metodu da koristi…

Zato je najbolji savjet  - koju god strategiju odabrali bitno je držati se zacrtanog plana i redovito se vraćati na prioritete koje ste postavili.

 

Najveće zamke kod postavljanja prioriteta i ciljeva

Najveća zamka kod donošenja prioriteta i ciljeva je što najčešće nisu definirana misija i vizija tvrtke prije slaganja prioriteta i ciljeva. Isto tako uglavnom menadžment radi na tematici bez uključivanja ostalih zaposlenika te im se prezentira u obliku gotovog dokumenta, nerijetko, ogromnog dokumenta, s čime se zaposlenici ne mogu povezati te samim time strategija ostaje samo slovo na papiru. Strategija je živa, mijenja se i modulira po potrebi.

Bilo kakva strategija je bolje od nikakve strategije!

Trebam li pomoć? Koga izabrati?

Kao i kod servisiranja automobila, servis može obaviti vaš susjed Marko, možete čak probati i sami ili ćete se odučiti za ovlaštenog servisera. Sve varijante imaju svoje prednosti i mane. Slično je i kod odabira načina na koji ćete se posvetiti strategiji. Hoćete li sami probati osmisliti svoje strategiju poslovanja ili ćete dati priliku profesionalcu.

 

Imate li svoje favorite literature o strategiji ili želite porazgovarati o ovoj neiscrpnoj temi rado bismo čuli Vaše mišljenje.

 

#razum #strategija #dijeljenjeznanja